Monday, June 8, 2009

Umat Islam perlukan kekuatan nuklear

Pada hari ini, boleh dikatakan bahawa negara-negara Islam jauh ketinggalan dibelakang negara-negara maju dari segi teknologi dan persenjataan. Pada saat ini, mungkin ramai yang tidak mengetahui bahawa negara-negara Islam sentiasa berada di muncung senjata-senjata nuklear milik Barat, hanya menunggu masa untuk dilancarkan. Malah, nuklear sering dikaitkan dengan aktiviti-aktiviti keganasan melampaui norma manusia, menyebabkan kita menjadi trauma untuk memilikinya.

Memiliki kekuatan nuklear bukanlah semata-mata berkenaan persenjataan dan peperangan. Ramai yang mudah terpengaruh dengan dakyah barat, di atas nama keamanan yang dijaja untuk menghalang umat Islam memilikinya. Usaha terancang barat itu berjaya menampakkan hasilnya apabila kita menjadi terlalu sensitif apabila berdepan dengan isu nuklear. Menguasai teknologi nuklear bukanlah semata-mata untuk memiliki senjata nuklear dan gilakan peperangan, tetapi menggunakan manfaatnya yang besar untuk pelbagai tujuan dan kemakmuran peradaban manusia.





Tenaga nuklear sebenarnya telah lama digunakan untuk menjana 2.1% keseluruhan bekalan tenaga dunia, dan 15% untuk penjanaan tenaga elektrik dengan pengguna terbesar ialah Amerika Syarikat, Perancis dan Jepun dengan 56.5% daripada keseluruhan negara yang menggunakan nuklear. Sebagai pengguna terbesar, Amerika Syarikat mempunyai 104 buah rektor nuklear, diikuti Jepun sebagai kuasa Asia yang memiliki sebanyak 63 buah rektor nuklear dan Perancis yang memiliki 59 buah rektor nuklear. Hampir kebanyakan negara Eropah merupakan pengguna tenaga nuklear, dengan setiap negara Eropah memiliki sekurang-kurangnya 5 rektor nuklear. Rantau Asia juga merupakan pengguna tenaga nuklear, dimana selain Jepun, Korea Selatan, China, Taiwan, India dan dua buah negara Islam iaitu Pakistan dan Iran yang sering dilanda kontroversi antarabangsa apabila berdepan dengan isu nuklear. Kebanyakan negara yang dijana elektriknya oleh teknologi nuklear lebih stabil tariff elektriknya berbanding negara yang bergantung kepada arang batu dan petroleum. Daripada 35 buah negara didunia yang memiliki teknologi nuklear, amatlah menyedihkan apabila cuma 2 buah negara Islam sahaja yang memilikinya.

Mengapakah nuklear digambarkan sebagai teknologi yang memudharatkan? Malah, wujud gerakan terancang anti-nuklear yang kononnya bermatlamatkan keamanan tajaan zionis, yang hakikatnya adalah untuk menghalang penguasaan umat Islam ke atas teknologi tersebut. Kita semua sudah sedia maklum bahawa hampir kebanyakan penjanaan tenaga elektrik di serata dunia adalah berasaskan arang batu dan petroleum. Menurut kajian beberapa badan sains dunia, bekalan arang batu dan petroleum dunia dijangka merosot pada tahun 2030, dan menjelang 2100, dunia akan menghadapi krisis bekalan tenaga yang kritikal. Kesan kekurangan bekalan bahan mentah ini, sudah dirasai sekarang dengan pelbagai kenaikan harga barang dan ketidakstabilan ekonomi dan sudah semestinya, dunia harus beralih kepada sumber tenaga yang baharu.

Penguasaan ekonomi Yahudi terhadap industri arang batu dan petroleum selama ini telah menyebabkan kita terpaksa tunduk dengan percaturan mereka bagi mendapatkan bekalan bahan mentah tersebut untuk penjanaan elektrik. Iran, sebagai sebuah negara yang memahami permasalahan ini, sanggup mengambil risiko untuk membangunkan teknologi nuklearnya, meskipun mendapat tentangan keras daripada barat. Dunia dimomokkan bahawa Iran cuba membangunkan senjata nukear yang boleh mengugat kestabilan dunia, sedangkan Israel sendiri sebagai sebuah negara haram yang terang-terang mempunyai senjata nuklear untuk tujuan menghancurkan negara lain tidak pernah dikenakan sebarang tindakan.



Kita sebagai umat Islam juga harus sedar bahawa Amerika Syarikat sesekali tidak pernah ikhlas untuk mengekalkan keamanan di Asia Barat dengan menghalang teknologi itu di Iran. Amerika seharusnya menghapuskan kesemua senjata nuklearnya terlebih dahulu jika benar-benar inginkan dunia yang bebas dari ancaman nuklear.Tujuan utamanya cuma untuk mengekalkan dunia Islam dengan teknologi lapuk yang dapat menjana pendapatan mereka, sedangkan mereka sendiri sudah tiada hati untuk menggunakannya dan malahan, kini mereka giat menjalan pelbagai kajian nuklear. Salah satunya ialah kajian nuklear fusion, iaitu proses nuklear yang berlaku didalam matahari melalui pembinaan rektor Joint European Torus yang terletak di UK. Sekiranya projek membina matahari buatan ini berjaya dikomersialkan, Barat akan memiliki tenaga matahari yang tidak terhingga banyaknya untuk kegunaan mereka, di saat umat Islam cuma masih lagi diterangi cahaya-cahaya lilin di dinding-dinding rumah.

Peristiwa kemalangan rektor nuklear di Chernobyl, dan Three Mile Island merupakan momokan terbesar dalam meracuni minda umat Islam. Pelbagai foto yang mengerikan dan beberapa kajian dan kempen disajikan kepada negara membangun yang rata-ratanya negara Islam, mencetuskan trauma dan rasa fobia kepada sebarang perkara yang berkaitan nuklear. Hakikatnya, kita sewajarnya lebih patut merasa takut kerana dunia Islam sentiasa berada dimuncung senjata nuklear Barat setiap masa. Amerika Syarikat mempunyai hampir 2,700 kepala peledak nuklear, cukup untuk menghancurkan setiap negara Islam didunia ini dengan menembak setiap negara Islam didunia ini 30 buah peluru berpandu nuklear, dan setiap negeri di Malaysia akan menerima letupan kuat daripada sekurang-kurangnya dua buah peluru berpandu nuklear. Israel, sebagai sebuah negara haram didunia ini yang tidak pernah menandatangani sebarang perjanjian pengawalan senjata nuklear, disyaki mempunyai lebih 80 kepala peledak nuklear, cukup untuk menjadikan rantau Arab sebagai gurun didalam gurun dalam masa tidak sampai 1 jam.




Hakikatnya, disebalik kuasa kemusnahan yang dimilikinya, teknologi nuklear adalah suatu teknologi yang dilihat ramai sebagai pengganti terbaik kepada arang batu dan petroleum. Bagi setiap tenaga yang terhasil daripda 17, 500 liter petroleum yang digunakan, ia menyamai 2,5 tan arang batu, manakala jumlah uranium yang diperlukan untuk menjana tenaga yang sama cuma sebanyak 1 gram sahaja. Australia merupakan pengeluar uranium terbesar dunia, namun mungkin ramai yang tidak mengetahui bahawa Kepulauan Nusantara termasuk Malasia mempunyai deposit uranium yang cukup untuk menjana tenaga bagi sebuah negara. Taburan deposit uranium ini meliputi Kepulauan Borneo, Semenanjung Malaysia dan Sumatera Barat, dan masih lagi diperingkat kajian sebelum boleh dikomersialkan.

Teknologi nuklear sebenarnya adalah teknologi yang bersih. Ia tidak menghasilkan gas-gas yang mencemarkan seperti gas rumah hijau yang banyak terhasil daripada loji-loji elektrik berasaskan arang batu dan petroleum. Kita tidak menafikan akan bahayanya, namun, aktiviti penjanaan elektrik di sesebuah loji nuklear hakikatnya mempunyai risiko yang lebih rendah jika hendak dibandingkan dengan risiko kematian ketika menaiki sesebuah kapal terbang yang terdedah kepada pelbagai ancaman seperti cuaca buruk, kerosakan enjin, dirampas pengganas dan kegagalan sistem komputer. Namun, dalam dua konteks berbeza diatas, disebabkan racun dan dakyah barat yang memiliki pelbagai kepentingan, kita mengatakan ‘Ya” kepada kapal terbang namun dengan cepatnya mengatakan ‘tidak” kepada penggunaan nuklear.

Isu yang perlu kita fahami berkaitan nuklear bukanlah soal samada mahu menggunakannya ataupun tidak, tetapi lebih kepada soal pengawalan dan penguatkuasaan. Sesuatu yang merbahaya jika diurus dengan betul mampu mengelakkan kemalangan, namun perkara yang mudah jika dipandang lewa juga boleh mengundang kecelakaan. UsahaTNB untuk menjadikan nuklear sebagai sumber penjanaan tenaga elektrik negara di masa hadapan seharusnya disokong. Bagi umat Islam pula, sudah sampai masanya untuk kita bangkit untuk menjadi pembina dan peneraju teknologi-teknologi baru, bukannya sekadar menumpang teknologi orang yang terang-terang ingin kita mengikut telunjuk mereka.

No comments:

Post a Comment