Tuesday, June 9, 2009

Kesaksian Saintis Barat dan Moden akan Kebenaran Al-Quran

Ketinggian ilmu Al-Quran jelas melangkaui zaman. Di saat segelintir umat Islam mula menolak sebahagian kecil kandungan Al-Quran, anehnya, dunia Barat mula memberi perhatian yang serius terhadap Al-Quran. Amatlah menyedihkan apabila Islam dipandang sebagai agama yang kolot oleh pengikutnya, sedangkan dunia sains barat sendiri mengakui ketinggian ilmu-ilmu Islam. Meskipun ramai dikalangan umat Islam memandang sinis pandangan saintis moden ini, namun, kita harus menjadikannya sebagai suatu medan dakwah yang berkesan kepada masyarakat berfikiran saintifik yang wujud pada hari ini. Islam adalah agama yang universal yang memenuhi kehendak pelbagai lapisan masyarakat.

1. Keith L Moore

“Sejak hampir 3 tahun, saya sudah bekerja bersama Jawatankuasa Embriologi King cAbdulaziz University di Jeddah, Arab Saudi, menolong Jawatankuasa itu memahami banyak penyataan yang terdapat di dalam Al-Quran dan Sunnah yang berkaitan dengan pembiakan manusia dan pembentukan bayi di dalam kandungan. Pada awal-awal lagi, adalah amat menakjubkan saya akan ketepatan penyataan yang direkodkan pada kurun ke 7 Masihi , iaitu sebelum Sains Embriologi mula dibangunkan. Meskipun saya mengetahui akan kegemilangan Saintis Muslim pada kurun ke 10 Masihi, dan sebahagian daripada mereka menyumbang kepada kemajuan ilmu perubatan, saya tidak tahu langsung akan kenyataan agama dan kepercaaan (berkaitan saitifik) yang terkandung di dalam Al-Quran dan Sunnah.

Pada satu persidangan di Kaherah, semasa membentangkan satu kertas kerja,

“Adalah menjadi satu penghormatan buat saya untuk membantu memahami penyataan yang terkandung di dalam Al-Quran berkenaan dengan perkembangan (pembiakan) manusia. Adalah jelas bagi saya bahawa kesemua penyataan ini mesti datang kepada Muhamad daripada Tuhan, atau Allah, kerana hamper kesemua ilmu pengetahuan tersebut tidak ditemui sehinggalah beberapa kurun kemudian. Ini membuktikan kepada saya bahawa Muhamad sudah semestinya adalah seorang pesuruh Tuhan atau Allah”.

Profesor Moore juga pernah berkata,

“ Disebabkan proses perkembangan embrio manusia adalah kompleks, merangkumi proses perubahan yang berterusan sepenjang perkembangannya, seolah-olah dapat membentuk suatu sistem baru klasifikasi yang dapat digunakan daripada fasa-fasa yang dinyatakan didalam Al-Quran dan Sunnah. Sistem yang dinyatakan Al-Quran itu lebih mudah, konprehensif dan bersesuaian dengan ilmu embriologi semasa.”

“Kajian penyelidikan intensif Al-Quran dan Sunnah selama 4 tahun kebelakangan ini telah mendedahkan suatu sistem klasifikasi embrio manusia yang menakjubkan memandangkan ia direkodkan pada kurun ke 7 Masihi…, penjelasan Al-Quran itu tidak mungkin berdasarkan tahap pengetahuan saintifik kurun ke 7 Masihi…:

Keith L Moore adalah seorang Profesor Emeritus, Jabatan Anatomi dan Sel Biologi, Universiti Toronto. Merupakan seorang Pakar Embriologi terkenal dan merupakan penulis beberapa buah buku teks perubatan, termasuklah Clinically Oriented Anatomy (3rd Edition) dan The Developing Human (5th Edition, with T.V.N. Persaud).

Dr Moore juga merupakan bekas President Pertubuhan Anatomist Kanada (Canadian Association of Anatomists) dan Persatuan Anatomist Klinikal Amerika (American Association of Clinical Anatomists). Beliau dianugerahkan oleh Pertubuhan Anatomist Kanada dengan anugerah berprestij J.C.B. Grant Award dan pada tahun 1984, beliau menerima anugerah Keahlian Terhormat daripada Persatuan Anatomist Klinikal Amerika Honoured Member Award of the American Association of Clinical Anatomists) bagi kerja-kerja cemerlangnya dalam bidang anatomi klinikal.


2. E. Marshall Johnson

“ …secara ringkasnya, Al-Quran bukan sahaja menjelaskan perkembangan (luaran) fizikal manusia, tetapi turut menjelaskan proses perkembangan (dalaman) manusia, perkembangan pada peringkat embrio, bagaimana ia dicipta dan pembesarannya, dengan menekankan fasa-fasa kejadian yang diiktiraf oleh sains moden hari ini.”

“Sebagai saintis, saya cuma boleh memahami akan perkara yang secara spesifiknya saya boleh lihat. Saya boleh memahami embriologi dan perkembangan biologi. Saya boleh memahami maksud yang diterjemahkan kepada saya daripada Al-Quran. Dengan mengambil contoh yang saya berikan sebelum ini, sekiranya saya bayangkan bahawa saya berada pada era tersebut (semasa Al-Quran diturunkan kepada Muhamad), meskipun saya merupakan seorang pakar perubatan pada masa itu, saya tidak mungkin dapat menerangkan apa yang diterangkan oleh ayat itu (ilmu itu tidak mungkin berasal daripada manusia pada zaman itu).”

“Saya melihat tiada sebarang bukti yang mampu menyokong pendapat bahawa insan ini iaitu Muhamad mereka-reka maklumat ini daripada seseorang atau sesuatu tempat…, jadi saya lihat tiada satupun disini yang berlawanan dengan konsep kesucian ilmu (daripada Tuhan) sekiranya ia mampu ditulis (direka) oleh Muhamad…”

E. Marshall Johnson merupakan seorang Profesor dan Pengerusi Jabatan Anatomi dan Perkembangan Biologi, dan merupakan Pengarah Institut Daniel Baugh, Thomas Jefferson University, Philadelphia, Pennsylvania, Amerika Syarikat. Beliau merupakan penulis lebih 200 buah penerbitan, bekas President Teratology Society disamping tokoh-tokoh lain yang terkenal. Profesor Johnson mula berminat dengan petunjuk saintifik daripada Al-Quran pada Persidangan Perubatan Saudi ke-7, apabila suatu jawatankuasa khas dibentuk untuk menjalankan penyelidikan mengenai petunjuk –petunjuk saintifik Al-Quran dan Sunnah. Pada mulanya, Profesor Johnson enggan menerima sebarang kewujudan petunjuk sedemikian di dalam Al-Quran dan Sunnah. Namun, selepas mengadakan perbincangan dengan Seikh Zindani, beliau mula berminat dengan petunjuk-petunjuk saintifik berkenaan dan menumpukan kajiannya didalam perkembangan internal dan external fetus.

3. T.V.N. Persaud

“Bagi saya, Muhamad nampak seperti seorang manusia biasa, dia tidak boleh membaca, dia tidak boleh menulis, malah, dia juga seorang yang buta huruf…”

“Kita sedang bercakap mengenai 1400 tahun yang lalu, dan kamu mempunyai seorang yang buta huruf menyatakan sesuatu yang amat menakjubkan iaitu bertepatan dengan hokum saintifik…”

“Saya secara peribadi, tidak nampak bahawa semua ini adalah kebetulan, kerana terlalu banyak fakta yang amat tepat dan seperti Dr Moore, saya tidak mempunyai masalah untuk menyatakan bahawa semua ini berinspirasikan daripada sesuatu yang suci yang membolehkan dia menyatakan kesemua pernyataan ini.”

T.V.N Persaud adalah seorang Professor Anatomi dan Professor Paediatics dan Kesihatan Kanak-Kanak, University of Manitoba, Winnipeg, Manitoba, Kanada. Beliau juga merupakan seorang penulis buku yang menulis lebih 20 buah penerbitan dan telah menerbitkan lebih 181 buah penerbitan saintifik. Penulis bersama The Developing Human (5th Edition, with Keith L. Moore). Beliau menerima anugerah J.C.B. Grant Award pada 1991. Profesor Peraud juga pernah membentangkan beberapa kertas kerja penyelidikannya.

4 Joe Leigh Simpson

“ ..hadis-hadis ini tidak mungkin diperolehi daripada ilmu pengetahuan saintifik yang wujud pada masa ia dicatatkan. Ia bukan sahaja menyatakan bahawa tiada sebarang konflik diantara genetik dan agama (Islam), malah agamalah (Islam) yang mungkin menjadi garis panduan sains (hari ini) melalui pendedahan-pendedahan oleh kaedah-kaedah asas saintifik…Wujud pernyataan-pernyataan di dalam Al-Quran yang dibuktikan pada kurun-kurun kemudiannya sebagai sah menunjukkan ilmu pengetahuan didalam Al-Quran sebenarnya datang daripada Tuhan.”

John Leigh Simpson merupakan seorang Professor dan Pengerusi Jabatan Obstetrics dan Gynaecology, Baylor College of Medicine, Houston, Texas, Amerika Syarikat. Beliau adalah President American Fertility Society dan pernah menerima pelbagai anugerah, termasuklah Association of Professors of Obstetrics and Gynaecology Public Recognition Award pada 1992. Seperti kebanyakan yang lain, Professor Simpson amat kagum apabila mengetahui bahawa Al-Quran dan Hadis mengandungi ayat-ayat yang berkaitan dengan kepakarannya. Ketika bertemu Syeikh Abdul-Majeed A Zindani, beliau mendesaknya untuk mengesahkan teks yang ditunjukkan kepadanya adalah berasal daripada Al-Quran dan Hadis.

5. Gerald C. Goeringer

“…didalam beberapa ayat (Al-Quran) ini terkandung penerangan komprehensif berkenaan dengan proses pembentukan manusia bermula daripada percampuran gamet (sel suami dan sel isteri) melalui organogenesis (pembentukan sel asas yang baru). Tiada suatu yang jelas dan rekod yang lengkap mengenai proses pembentukan bayi manusia merangkumi klasifikasi, terminology dan penerangan berkaitan yang wujud sebelumnya. Malah, jika tidak kesemua kejadian pun, penerangan ini sebenarnya melangkaui beberapa kurun iaitu keterangan peringkat pembentukan embrionik dan pembentukan bayi dalam ilmu pengetahuan saintifik (ketika mula ditemui).

Gerald C. Goeringer adalah Professor dan Ko-ordinator Perubatan Embriologi di Jabatan Sel Biologi, Fakulti Perubatan, Georgetown University, Washington DC, Amerika Syarikat. Syeikh Abdul Majeed A. Zindani telah bertemu dengan Professor Goeringer dan bertanya samada terdapat dalam sejarah awal bidang embriologi sebarang teks yang menerangkan dengan lengkap peringkat-peringkat embrio, ataupun sebarang teks yang berkaitan dengan bidang embrionik pada masa Nabi Muhammad s.a.w. Syeikh Zindani juga turut bertanyakan pendapatnya mengenai kalimah-kalimah yang terdapat didalam Al-Quran yang menerangkan fasa-fasa yang berlainan proses pembentukan bayi manusia. Selepas perbincangan yang panjang, beliau membentangkan kajiannya pada Persidangan Perubatan Saudi ke 8.

6. Alfred Kroner

“Apabila memikirkan daripada mana Muhammad datang…, saya fikir adalah mustahil untuk beliau dapat mengetahui pelbagai perkara (hukum sains) seperti pembentukan alam semesta, kerana para saintis cuma dapat mengetahuinya dalam masa beberapa tahun kebelakangan ini dengan penuh kerumitan, itupun dengan penggunaan kaedah teknologi termaju dalam konteks ini (pembentukan alam semesta).

“Seseorang yang tidak mengetahui sesuatu mengenai nuklear fizik pada 1400 tahun yang lalu, saya fikir tidak sesekali mungkin dapat mengatakan sesuatu daripada pemikirannya bahawa bumi dan langit berasal daripada penciptaan yang sama, dan pelbagai lagi persoalan yang kita bincangkan disini.

“Sekiranya kamu gabungkan kesemua ini dan kamu gabungkan kesemua pernyataan yang dinyatakan Al-Quran dalam konteks yang berkaitan dengan bumi dan pembentukan bumi dan sains secara keseluruhannya, kamu boleh nyatakan secara umumnya bahawa pernyataan tersebut dalam pelbagai sudut adalah benar, dan ia dapat disahkan sekarang dengan menggunakan kaedah saintifik, dan secara umumnya, dapat kamu katakan bahawa Al-Quran adalah sebuah buku sains ringkas untuk manusia biasa. Dan pelbagai pernyataan yang terkandung didalamnya semasa ia di sampaikan Muhamad tidak mungkin dapat dibuktikan pada masa itu, tetapi kaedah saintifik moden kini mampu membuktikan apa yang dikatakan Muhamad 1400 tahun yang lalu”.

Alfred Kroner adalah seorang Professor di Jabatan Geosains, University of Mainz, Jerman. Beliau adalah salah seorang daripada saintis geologist terkemuka dunia, mula dikenali apabila mengkritik teori-teori saintis utama yang lain dalam bidang geosains.

7. Yushidi Kusan

“Bagi saya, saya amat mengkagumi penemuan sebenar astronomi yang terkandung dalam Al-Quran, dan bagi ahli astronomi moden seperti kami, cuma mengkaji sebahagian kecil daripada alam semseta. Kami menumpukan keseluruhan usaha kami bagi memahami sebahagian kecil sahaja (daripada alam semesta), kerana dengan menggunakan teleskop, kami cuma mampu melihat sebahagian kecil sahaja daripada langit tanpa memikirkan keseluruhan alam semesta. Jadi dengan membaca Al-Quran, dan menjawab persoalan-persoalan itu, saya fikir saya dapat menemui cara baru untuk menyiasat alam semesta.

Yushidi Kusan adalah Pengarah Balai Cerap Tokyo, Jepun. Syeikh Abdul Majeed A.Zindai membentangkan sebahagian ayat Al-Quran yang menerangkan permulaan alam semesta dan ruang angkasa, dan hubungan diantara langit dan bumi. Beliau menyatakan kekagumannya, dengan menyatakan Al-Quran menerangkan alam semesta seolah-olah keseluruhan alam semesta ini dilihat daripada suatu puncak yang amat tinggi, kesemuanya jelas dan tersusun.

8 Professor Armstrong

Professor Armstrong ditanya beberapa soalan berkenaan ayat-ayat Al-Quran yang berkaitan dengan kepakarannya. Akhirnya beliau ditanya, “ kamu telah melihat dan menemui penemuan sebenar hukum tabi’e astronomi moden menggunakan peralatan moden, roket dan satelit yang dicipta manusia. Kamu juga telah melihat fakta yang sama yang dinyatakan Al-Quran pada 1400 tahun yang lalu. Jadi apakah pendapat kamu?
Itu adalah persoalan yang sukar yang telah saya fikirkan semenjak perbincangan kita. Saya amat kagum bagaimana tulisan yang begitu kuno(lama) ini nampaknya sepadan dengan ilmu astronomi moden dan semasa. Saya bukanlah seorang ahli dalam sejarah peradaban manusia dan saya mempercayai keadaan yang telah didedahkan pada 1400 tahun yang lalu.
Semestinya, saya lebih suka membiarkan ia sebegitu, yang kelihatan mengkagumkan, mungkin ada atau mungkin tiada penjelasan saintifik mengenai hal itu, mungkin ia adalah sesuatu diluar kefahaman kita sebagai manusia apabila memikirkan tulisan yang kita lihat itu (Al-Quran).


Professor Armstrong berkhidmat dengan NASA dan merupakan seorang Professor Astronomi di Universiti of Kansas, Texas, Amerika Syarikat.

9. William Hay

Professor Hay adalah Professor Oceanografi, University of Colorado, Amerika Syarikat. Beliau adalah salah seorang saintis terbaik di Amerika Syarikat. Syeikh Abdul Majeed A Zindani ang bertemu denganna dan bertanyakan pelbagai soalan mengenai permukaan laut, pembahagian diantara bahagian atas dan bawah lautan, dan mengenai dasar lautan dan geologi marin.

Saya mendapati bahawa ia amatlah menakjubkan yang pengetahuan ini terdapat di dalam skrip lama Kitab Suci Al-Quran, dan saya sendiri tidak tahu dari mana ia mungkin dating. Tetapi saya fikir, adalah amat mengkagumkan bahawa yang penrnyataan itu sememangnya terdapat dalam Al-Quran, dan kerja ini akan diteruskan untuk mengetahui rahsia pernyataan yang terdapat dalam Al-Quran itu.

Apabila ditanya mengenai sumber asal Al-Quran, dia menjawab, “ Jadi, saya fikir ia mungkin datang daripada sesuatu yang suci dan hebat.”

10. Durja Rao

Beliau adalah seorang Professor Geologi Marin di Universiti Raja Abdulaziz, Arab Saudi. Syeikh Zindani membentangkan kepadanya beberapa ayat yang berkaitan dengan kepakarannya dan Durja Rao ditanya, “Bagaimanakah kamu melihat maklumat saintifik yang dinatakan di dalam Al-Quran? Bagaimana mungkin Nabi Muhammad dapat mengetahui fakta-fakta ini 1400 tahun yang lalu?

Adalah sukar untuk membayangkan bahawa pengetahuan sebegini wujud pada masa itu, iaitu pada 1400 tahun yang lalu. Mungkin sebahagian daripadanya adalah idea ringkas, tetapi untuk menerangkannya secara amat terperinci adalah suatu perkara yang sukar. Jadi, ini bukanlah pengetahuan biasa manusia. Manusia biasa tidak mungkin dapat menerangkan fenomena ini secara terperinci. Jadi, saya rasa, maklumat ini semestinya datang daripada sesuatu yang ghaib”.

11. Professor Siaveda

Professor Siaveda adalah seorang Professor Geologi Marin daripada Jepun. Ketika ditanya beberapa soalan yang berkaitan dengan kepakarannya, dan kemudiannya dimaklumkan beberapa ayat Al-Quran dan petikan Hadis yang menatakan fenomena yang dijawab sebelum ini. Salah satu darinya ialah berkenaan dengan gunung. Syeikh Zindani bertanya mengenai rupa bentuk gunung, adakah ianya berdiri pegun diatas bumi ,”Apakah pendapat kamu mengenai ayat yang kamu baca ini yang terdapat di dalam Al-Quran dan Hadis yang berkaitan dengan rahsia alam semesta, dimana para saintis cuma baru mengetahuinya kebelakangan ini?

Saya fikir, nampaknya ia kelihatan begitu misteri dan amat tidak masuk akal. Saya benar-benar berfikir bahawa sekiranya apa yang kamu nyatakan itu benar, maka buku itu (Al-Quran) adalah sebuah buku yang amat mengkagumkan. Saya amat bersetuju dengannya.”

12. Tejatat Tejasen

Professor Tejasen adalah Pengerusi Jabatan Anatomi dan bekas Dekan Fakulti Perubatan, Universiti Chiang Mai, Thailand. Beliau meneliti dan mempelajari beberapa artikel berkenaan dengan Al-Quran dan ilmu embriologi moden. Beliau menghabiskan masa selama 4 hari bersama ilmuan, ulama, orang Islam dan bukan Islam, membincangkan fenomena yang dinyatakan oleh Al-Quran dan Hadis. Pada Persidangan Perubatan Saudi ke-8, beliau berdiri dan menyampaikan ucapan,

“Selama 3 tahun, saya berminat terhadap Al-Quran. Daripada kajian saya dan apa ang telah saya pelajari daripda persidangan ini, saya percaya bahawa apa yang dinyatakan Al-Quran 1400 tahun dahulu adalah benar, dan dapat pula dibuktikan dengan menggunakan kaedah saintifik. Memandangkan Nabi Muhammad tidak boleh menulis dan membaca, Muhammad semestinya adalah seorang utusan yang menyampaikan kebenaran yang disampaikan kepadanya sebagai suatu wahyu oleh sesuatu yang layak dipanggil pencipta. Pencipta itu semestinya adalah Tuhan, atau Allah.

Saya fikir, ini adalah masanya untuk saya mengucapkan La ilaha illa Allah, tiada Tuhan yang disembah selain Allah, Muhammad itu adalah Pesuruh Allah.
Perkara yang amat berharga yang dapat saya perolehi daripada Persidangan ini ialah La ila ha illa Allah, dan menjadi seorang muslim.

Sesungguhnya kemukjizatan Al-Quran amat jelas sehingga para saintis moden sendiri mengakuinya. Kemukjizatan Al-Quran menurut ulama Ulumul Quran terbahagi kepada tiga, iaitu kemukjizatan dari segi bahasa, kemukjizatan dari segi hukum dan kemukjizatan dari segi ilmiah. Dalam konteks ini, jelas kemukjizatan Al-Quran tidak dapat ditandingi oleh ciptaan manusia. Memang benar firman Allah, bahawa sekiranya Al-Quran itu palsu, sudah pasti akan terdapat banyak percanggahan fakta di dalamnya.

Patutkah mereka (bersikap demikian), tidak mahu memikirkan isi-isi Al-Quran? Kalaulah Al-Quran itu (datangnya) bukan dari sisi Allah, nescaya mereka akan dapati perselisihan yang banyak di dalamnya.
(Surah an-Nisa:82)


Di dalam sebuah hadis, diterangkan bahawa mukjizat Rasul yang terakhir ini akan memberikan sinar keimanan kepada hati yang mahu mengakuinya sebagaimana yang dialami oleh saintis perubatan daripada Thailand di atas. Mukjizat ini cuma boleh di rasai bagi orang yang benar-benar mengerti. Sabda Rasulullah s.a.w

“Tiada seorang nabi kecuali diberi mukjizat yang dapat membuat manusia beriman kepadanya. Tetapi apa yang diberikan kepadaku adalah wahyu yang datangnya daripada Allah. Kerana itu, aku berharap semoga kiranya aku menjadi nabi yang paling banyak pengikutnya.”

Hadis diatas jelas menunjukkan kepada kita bahawa Nabi Muhammad diberikan mukjizat yang jelas berbeza daripada Rasul-Rasul sebelumnya, iaitu sebuah kitab yang berisikan ilmu pengetahuan. Al-Quran sebenarnya bukanlah sebuah kitab sains, tetapi mukjizat yang dinyatakannya adalah untuk membuktikan bahawa Al-Quran adalah benar-benar daripada Allah sebagaimana firman Allah dalam surah An-Nisa ayat 82 di atas. Rasulullah s.a.w mengetahui bahawa, meskipun hayatnya pendek, namun, Al-Quran akan terus ditatap dan dibaca oleh sesiapa sahaja hingga ke akhir zaman, dan tempoh masa yang panjang ini menjanjikan jutaan manusia untuk membacanya, bersesuaian dengan harapan Rasulullah s.a.w. untuk menjadi Nabi yang mempunyai ramai pengikutnya.

*Disunting dan ditulis semula oleh penulis daripada penulisan Elias Karim berdasarkan This is the Truth oleh Sheikh Abdul-Majeed A. al-Zindani, Pengarah, Projek Keajaiban Saintifik Didalam Al-Quran dan Sunnah, Universiti Raja Abdulaziz, Jeddah, Arab Saudi..

1 comment:

  1. mohon share, artikel yang membuka mata.

    ReplyDelete